maandag 30 oktober 2017

Let’s Sti(c)k Together #5: Stik Belgique!

Stik Belgique! Een fantastisch bloginitiatief met bezielster Marjolein aan het roer.
Hoe kan het ook anders?

Ik schreef mij meteen in, maar kwam sinds mijn laatste blogpost niet meer aan naaien toe.
Terwijl mijn naaimachine wachtte om nog eens zoetjes te mogen ronken, keek ik vol verwachting uit naar het Sew Naaizweekend dat in het verschiet lag. Want dan zou ik tijd hebben om eindelijk 'mijn ding' nog eens te doen: Sewing, Laughing and Chatting. En nu, net na dat ongelooflijk fantastische naaiweekend, kan ik mijn deelname aan de let's sti(c)k together- Blogtour verzilveren. 

Geen idee hoe het komt; ligt het aan het kunnen delen van eenzelfde hobby? Ligt het aan de karaktertypes die bij de Sew Naaizsters toevallig goed matchen? Ligt het aan het feit dat ik mij in mijn sas voel tussen die -één voor één- toffe madammen? Geen idee. Maar ik bruis opnieuw van de energie, positieve vibes en ben sinds de start van het schooljaar weer helemaal zen. En dat gevoel hoop ik nog een tijdje te houden.

Het Sew Naaizweekend is voor mij een enorme uitlaatklep, waarin ik alle serieusiteit even aan de kant schuif en een heel weekend lang écht mezelf kan zijn: geconcentreerd, babbelgraag, plagend en gek. En wat ben ik blij dat ik dan geen scheve blikken krijg van mijn medenaaisters. Denk ik toch 😉. Zo, het moest er even uit. Ik geniet nog helemaal na zoals je kan lezen. 

En nu tijd voor mijn naaiproject: recept 22 aka het 'Knap zakje' uit mijn favoriete naaiboek 'Zo Geknipt!'. Een boek van Belgische bodem; hoera!

Het idee schoot mij tijdens het inpakken voor het Sew Naaizweekend pas te binnen. De Theo voor Frizo was mijn eerste plan, maar aangezien hij thuis moest blijven 😋, en ik niet graag naai zonder levende paspop in de buurt, was ik best blij met deze nieuwe  ingeving. Ik griste snel enkele matchende stoffen uit mijn voorraad mee, stak het boek met patroon en papier mee in de valies en vertrok.

Het knippen van de patroondelen en doorlopen van de 37 stappen verliepen niet zo snel als verwacht, maar des te meer toon ik je 'zo fier als een gieter' het resultaat. 

Mijn cameo haalde ik eveneens nog eens vanonder het stof vandaan. De Electric Flex van Feeërieke geeft zo'n mooi effect, dat ik er voortdurend naar kan blijven kijken. Het uitsnijden op zich gaf mij een extra grijs haar, maar dat lag geheel aan mezelf. Was ik toch wel simpelweg even vergeten dat je het mesje moet vastklikken in de houder zeker? Tsss...

Dit 'Knap zakje' zal Lorun  mee naar haar wekelijkse balletles nemen. De balletschoentjes kunnen vooraan in het aparte zakje dat met velcro sluit, en haar maillot en tutu zitten zo netjes in het grote vak. Een ingenieus patroontje als je't mij vraagt. Enkele plooien kreeg ik er maar niet uit gestreken, maar na een wasbeurt zal dat wel opgelost zijn. 

Dit zakje is de grote versie uit het boek. Wie graag een kleinere of eenvoudigere versie naait, kan dit mits enkele kleine aanpassingen ook doen. Handig, toch?

Lorun was heel blij met haar nieuwste aanwinst. En natuurlijk bestelde Casper er ook eentje. Of hoe kinderen hun mama kunnen blij maken 😉.

Een stralende grote meid met haar eigenste balletzakje... De shoot:







Patroon: 'Knap Zakje' uit Zo Geknipt 1!
Vlinderstof: Michael Miller - Modecoupon
Roze-witte bollenstof: gekregen uit een goodiebag - Sew Naaiz
Paarse stof: De Stoffenmadam
Blauwe velcro: Bobby Sewing
De Stik Belgique- Blogtour lokte heel wat naaisters uit hun kot. Meer inspiratie kan je bij deze madammen terugvinden:



Lieve Naaizgroetjes,
Stephanie

26 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Haha, voorlopig wel, maar helaas kan dat snel keren bij die meid van mij... Ik duim alvast dat ze blij blijft ;-)

      Verwijderen
  2. Mijn dochtertje wil deze ook! Ik weet wat me te doen staat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar uw dochtertje gaat die supergoed kunnen gebruiken! Echt waar, zo'n handig tasje dat dat is! Mercikes ;-)

      Verwijderen
  3. Reacties
    1. Vanaf volgende week testen we het 'in het echt' uit. Ben benieuwd ;-)!

      Verwijderen
  4. Dat zal wel zijn dat ze er blij mee is! Mooi gemaakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Voorlopig is ze heel content, hopen dat het zo blijft ;-).

      Verwijderen
  5. Zo een leuke ballettas ... daar kan je als kind toch alleen maar blij van worden. Onze dochter maakte met dat stofje een tas voor haar juf van dwarsfluit dus wel leuk om het stofje hier terug te zien als tas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Meen je dat? Jouw dochter maakte zélf een tas? Wauw! Ferm!!! Eigenlijk ging deze stof een rimpelrok worden, maar ben blij dat ik het op die manier vaker zal zien ;-).

      Verwijderen
  6. Dat het een pareltje was heb ik met eigen ogen kunnen zien ik volgde het verloop dan ook gezellig mee super leuk dat ik er mee van kon genieten want dat heb ik toch ook wel gedaan x😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ja! Idd, dat hele verloop van 's avonds patroondelen tekenen en knippen was er dit keer helemaal bij. Zot content dat ik was toen het eindelijk klaar was ;-).

      Verwijderen
  7. Dat ziet er me een heel mooi en praktisch zakje uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Idd, dat zit echt knap in elkaar, dat patroontje! Zo handig!

      Verwijderen
  8. oooh wat een leuk zakje voor de dochter, misschien moet ik dat ook eens maken als kerstgeschenkje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, maar er staan zoveel leuke dingen in dat boek! #keuzestress wat betreft die cadeautjes... Zoveel handige tassen ;-)

      Verwijderen
  9. ♥ Zo Geknipt, dat boek stelt écht nooit teleur... mooi en handig, meer moet dat niet zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut! Helemaal akkoord! Prima boek voor leuke projecten (die dan ook nog eens écht gebruikt worden ook)! Dit boek heeft mij nog nooit teleurgesteld ;-)!

      Verwijderen
  10. Wat een leuk ballettasje. De combinatie van de verschillende stofjes is erg leuk gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Sonja! Helemaal 'girly girly' maar ach, het kind is blij en ik ook ;-).

      Verwijderen
  11. heel tof zeg, leuke stofjes en gewoon een supertof geheel! Lijkt me ook keihandig, misschien moet ik dat ook eens maken voor de balletspulletjes van Sia :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kei-mooie balletzak!
    Ze straalt echt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooi zakje! Fijn dat je dochter er zo trots mee is! Ze gaat met nog meer plezier naar balletles gaan!

    BeantwoordenVerwijderen