maandag 6 juni 2016

Warm ingeduffeld #1

Eén van mijn favoriete naaiboeken is ongetwijfeld 'Zo geknipt!'.
Uit het eerste boek naaide ik o.a. mijn eerste tas met verzonken rits, een bloemenbroche, de zakdoekenhoes en de omkeerbare tas.
Allemaal projecten die voor elke beginnende naaister tot een mooi resultaat leiden.

Recept 23, het babyjasje, stond echter al lang op mijn to-sew-lijst, en toen de gelegenheid zich voordeed, liep ik naar mijn stoffenkast om de juiste combinatie uit te zoeken.

Mijn oog viel op 'Gnomeville' van Michael Miller in combinatie met een zacht dekentje dat ik via een spaaractie bij de plaatselijke bakker had gekocht.

Gnomeville had ik al eens gebruikt voor een eenvoudig A-lijn jurkje voor Lorun.

Met de rest ervan naaide ik een Louisa Dress in combinatie met jeans.
Na de eerste wasbeurt ontdekte ik dat jeansstof altijd kans geeft op afgaan in de wasmachine...
Al doende leert men, denk ik dan ;-).


Tijdens het knippen van de stof probeerde (ahum...) ik het patroon vooraan te laten doorlopen. Ook de witte bollen kregen een strategische plaats. Rode paspel mocht uiteraard niet ontbreken. En voor één keer week ik af van de Kamsnaps en gebruikte ik jersey drukknopen om zoveel mogelijk van de tekening te kunnen zien.





Voor een tweede baby'tje naaide ik een rustigere versie: een stofje van Cloud 9 met hetzelfde zachte dekentje en een klein beetje blingbling. Voor de eerste keer naaide ik met gouden garen.
Dankzij de tip die ik van de stoffenmadam kreeg, gebruikte ik hiervoor een 'Metallic' naald. De gouden topstitch ging -na het manueel inrijgen van de draad door het oog van de naald- als vanzelf! (voor wie het wilt uittesten: gebruik op je spoel dan wel gewoon garen, anders gaat je naaimachine niet zo happy zijn ;-) )



Het jasje werkte ik dit keer wél met kamsnaps af die ik vooraf verstevigde met vlieseline. 
Ook de sluiting is anders, en dat heeft enkel te maken met het feit dat ik de print op deze manier mooier vond ogen ;-). 



In de maand mei werden er veel kindjes geboren. Voor twee van hen zit ik al safe ;-).

Patroon: Recept 23 uit "Zo geknipt! 1"
Stof: Gnomeville van Michael Miller & Cloud 9 - Bobby Sewing 
Aangezien dit jasje kan gedragen worden van 6 tot 18 mnd, heb ik nog even tijd voor de andere babycadeautjes :-). Een strak plan als je het mij vraagt!
Zou je zelf ook graag zo'n jasje naaien? Dan heb ik goed nieuws! Want hoewel het boek "Zo geknipt 1" bijna niet meer te vinden is, kan je een uitgebreidere versie ervan via deze link alsnog bestellen. Niet twijfelen!  


Lieve naaizgroetjes,
Stephanie x

8 opmerkingen:

  1. Zo mooi gedaan! Ik moet toch op zoek naar 'Zo geknipt 1' blijkbaar voor mijn meid :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of gewoon het patroontje via de link bestellen ;-) Da's echt zoooo schattig, met oortjes en al! En anders organiseer je een babyborrel en nodig je de Sew Naaizdames toch gewoon uit? :-)

      Verwijderen
  2. Heel leuk! Ik moet tegen vrijdag alleen nog wat babyjurkjes naaien ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, babyjurkjeS? Goe bezig! Daar komen toch ook foto's van, hoop ik? X

      Verwijderen
  3. Met nog een tip op het einde ook! Zeer professioneel Stéphanie! 😀
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Dankjewel! Ik hoop dat de ouders het ook mooi zullen vinden... Fingers crossed! X

      Verwijderen