dinsdag 1 november 2016

Een zomers inhaalmanoeuvre in de herfst: Burda 7828 maal 4

Dit blogbericht start ik alvast met een zeer positieve noot: "Jawel, ik leef nog!" De Sew Challenge die ik in mijn vorige bericht aankondigde, haalde ik tot mijn grootste spijt niet. Een straatbrunch mee op poten zetten, een verjaardagsweekend van dochterlief trotseren én de stiekeme voorbereidingen van onze trouw hadden meer voeten in de aarde dan ik oorspronkelijk had ingeschat. Iets met zeer positieve time-management; laten we het daarbij houden ;-). En heel eerlijk toegegeven moest ik terug wennen aan het ritme van een voltijds werkregime, zo na een jaar voltijdse loopbaanonderbreking. 

Nu het volop herfstvakantie is, kan ik eindelijk mijn blog weer van onder het stof halen en de nodige updates meedelen ;-). 
We beginnen bij het begin; een project dat ik op 31 augustus -net voor mijn eerste werkdag - door man en kids op foto liet vastleggen: mijn favoriete zomerkleedjes (ahum... Sorry... inhaalmanoeuvres houden geen rekening met seizoenen).


Twee jaar geleden waagde ik mij na enkele gelukte naaiprojecten aan een eerste project voor mezelf in tricot. Over het patroon moest ik niet lang nadenken, want toen sloegen ze je bijna met de Burda 7828 rond de oren. Overal zag ik prachtige foto's verschijnen waardoor mijn hart steeds wat sneller ging slaan. Klassiek in mijn stofkeuze als ik ben was (er is vooruitgang), koos ik een effen donkerblauwe Punta di Roma voor een eerste versie die al snel in de vuilbak belandde. Tja, die linten, die kleur,... alles zat fout! No way hosay dat ik nog voor een klassieke 'grijze-muislook' ging met linten die op niets trokken!

Gelukkig was daar de perfecte redder in nood: de tutorial van Polkadotjes met een prachtig exemplaar! Ik kocht mij eveneens een mooie bloemenstof en knipte vlijtig alle patroondelen... En daar bleef het dan bij. Alles belandde in mijn UFO-bak wegens ander lopende kinderprojecten. Bijna 2 jaar lang bleef alles netjes in de bak liggen...

Tot ik op een mooie zomerdag niet veel soeps in mijn kleerkast kon vinden, en ik dan maar besloot om mijn naaimachine en overlock in de tuin klaar te zetten voor een dagje heerlijk naaien. Uiteindelijk bleef het niet bij één jurkje, maar werden het er wel vier. Alle vier een beetje anders afgewerkt, maar met evenveel liefde gemaakt!

De rode bloemenstof en de colourblockversie werkte ik helemaal af zoals Polkadotjes voorschrijft.
Simpel in alle eenvoud, maar flatterend aan elk vrouwelijk lijf ;-).

Stof: In Den Boom Lier
Patroon: Burda 7828
 Het pastelroze kleedje kreeg een elastische paspel, waar ik een beetje mijn twijfels over kreeg toen ik het eenmaal aantrok. De overslag kroop meteen enkele centimeters naar boven waardoor het jurkje meteen zéér deftig werd. Maar ach, met de juiste accessoires is ook dit 'probleem' opgelost!

De pastelgroene versie kreeg een lichtroos elastisch kantje om het geheel wat romantischer te maken. Dit keer streek ik eerst naadband in en zette ik het kantje er bijna zonder rek aan. Waarschijnlijk zal een niet-elastisch kantje evengoed zijn geweest. Het rugpand knipte ik voor een keer uit één geheel zoal vele King Louiskleedjes worden afgewerkt. Een goede tip om te onthouden, al zeg ik het zelf ;-).

Stof: Fragile - Bobby Sewing
Patroon: Burda 7828
Het fijne aan deze kleedjes is dat ze in een mum van tijd ineen steken, en dat je écht alle kanten opkan wat stijl betreft: klassiek, flashy, romantisch, of grijze muis,... You can sew them all!

Voilà, het is me gelukt! I'm back on track! Whoppa!

Heel veel lieve Naaizgroetjes en tot gauw!
Stephanie

8 opmerkingen:

  1. Whoop whoop, she's back! ;)
    Heel leuk en euh, zomers. Met een cardigan en kousen+laarzen zijn die ook perfect in de winter te dragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeeey! Dag lieve lieve Marie-Paule! Zo tof om je nog eens virtueel te ontmoeten op m'n blogje ;-). Yes yes, en dat voelt zó goed om terug te zijn! Ha, idd, mits enkele aanpassingen zou het zelfs voor de winter kunnen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Hey Ellen! Hier nog steeds met een schaamblosje op mijn wangen tot ik mijn challenge eindelijk zelf heb kunnen inlossen ;-). Dikke mercikes voor je leuke comment! XXX

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Helaba! En nu, hop, naar Edegem Handgemaakt en dan is't helemaal in orde ;-). Ik hoop er snel terug te geraken, naaimateke! XXX

      Verwijderen
  5. Welkom terug Stephanie! Mooie zomerkleedjes die je maakte alvast, ik kijk uit naar meer! :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Davina! Eind deze week op naaiweekend, er komt zeker nog meer aan ;-)! XXX

      Verwijderen